tisdag 13 november 2007

Vetenskapsmagasinet om borrelia ikväll!

Ikväll kl 21.30 kommer vetenskapsmagasinets program om borrelia på tvåan. Vad programmet kommer handla om kan man läsa här. Jag får se programmet när det lagts ut på intenet, om jag vågar. Jag bara bävar för att höra dessa svenska "experter" sitta och tala om att jag och så många med mig är psykiskt sjuka. Jag vet ju att så inte är fallet men alla gånger jag fått höra det har brytit ner mitt psyke och det känns som om en gång till skulle vara på gränsen till en gång för mycket. Kanske blir jag psykikst sjuk tillslut, av all den förnedring smärta och press jag utsatts för, det vore ju en lösning som skulle passa "experterna", för då får de rätt till sist. Och allt de är ute efter verkar vara att ha rätt.
Men nej, jag ska inte anklaga någon innan jag sett programmet, kanske finns det någon som börjat förstå vidden av detta problemet? Kanske finns det någon som börjat tänka på patientens bästa? Det vore ju konstigt annars, det vore ju verkligen konstigt om det i hela sverige inte finns en enda läkare som förstår hur lömsk den här sjukdomen kan vara. För det kan väl inte vara så att de inte vill förstå? Läkare blir man väl för att man vill hjälpa människor att bli frisk igen?

Idag finns även en artikel i Aftonbladet om Camilla och hennes barn. Fantastiskt att det finns starka människor som orkar träda fram och tala om sanningen trots allt motstånd. Tänk om aftonbladet också kunde tala om att detta bara är ett fall av många, tänk om det kunde börja hända saker nu. Tänk om det kunde börja tändas ett hopp för alla som är sjuka.
Under artikeln finns även en länk till en artikel från 2003. Redan 2003 var det väl kännt att borrelia är väldigt svårt att diagnostisera. Doktoranden Johanna Forsell sa då att det inte finns något test som är tillförlitligt vid akut infektion och vidare står det att olika laboratorier använder sig av olika tester som visar olika. Detta är kännt, det har varit kännt i flera år, hur kan det då komma sig att så många läkare hävdar att proven är 100% säkra? Hur kan man bara totalt ignorera fakta? Forskar man inte inom sjukvård för att kunna förbättra den, för att kunna förbättra diagnostik och behandlingsmöjligheter? Jag förstår ingenting, detta är helt obegripligt för mig. Men kanske är jag bara psykiskt sjuk....

1 kommentar:

Inger L sa...

Hej Emma.
Här har du en gullig artikel..."neuroborrelios i vanrykte".
Lägg ut den också!
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=8084

Du vågar titta på Vetenskapsmagasinet...men tro inte att svenska läkare har förstått nåt. hälsningar Inger
F.ö. SYND att ingen i svensk sjukvård röstat på din blogg.
See no evil, hear no evil...