måndag 19 november 2007

Närmaste tidens behandling uppstyrd!

Nu släppte en sten från mitt hjärta, nu vet jag hur behandlingen ska fortsätta den närmaste tiden. Planen var från början att jag skulle ta blodprov 27 nov och åka till Augsburg för att diskutera fortsatt behandling den 12 december. Troligtvis skulle fortsatt behandling innebära IV. Men detta har oroat mig eftersom jag inte sett någon möjlighet att genomföra IV-behandling över julhelgen. Min husläkare har stängt och jag planerar nu dessutom att åka hem till min mamma redan i början/mitten av december eftersom min man är bortrest några veckor innan jul och jag har så svårt att vara själv. Sedan kommer han också till Sverige och vi är inte tillbaka i Zürich förrän efter nyår.... Jag såg behandligen skjutas längre och längre framåt och kände att det är inte hållbart eftersom hade en tydlig förbättring när jag åt anitbiotikan. Jag har ingen väldigt tydlig försämring nu men förbättringen har absolut stannat upp, och den var ju bara precis i början.

Så jag hörde av mig till Augsburg och frågade om möjligheten att jag direkt efter att blodproverna är tagna den 27e börjar en ny oral terapi och fortsätter den över jul, och därmed skjuter på återbesöket och den antagligen nödvändiga IV-behandlingen till efter helgerna. Jag var så nervös när jag ringde, jag får alltid ångestkänslor av att ringa till läkare. Även till Augsburg, trots att jag där alltid blivit bra bemött. Men rädslan sitter så djupt rotad...

Hon som svarade skulle höra med Dr. Nicolaus och hon ringde tillbaka ganska fort och sa att vi kan göra så. Nu blir det alltså så att jag fortsätter min paus fram till den 27e, då nytt LTT och CD57 prov tas, jag får en ny behandlingsplan tillskickad och efter provtagningen går jag på antibiotika igen. Fortsätter iallafall fram till 10 januari, då jag åker till Augsburg på återbesök. Nu känner jag ett litet större lugn inför den kommande månaden. Nu ser jag fram emot att åka hem till mamma, kanske kan jag där bli lite mer aktiv än jag varit senaste månaderna här, och lite mindre ensam om dagarna. Kanske kan jag se det som en chans till ett ordentligt uppsving i stället för en nödvändighet eftersom jag inte klarar vara själv i flera veckor. Och det ska bli roligt att tillbringa tid med mamma, och med min syster när hon kommer hem till jul, väldigt roligt!

Det ska bli väldigt spännande att se om mitt CD57 prov visar på bättre värden denna gång. jag hoppas verkligen det, det visar ju på immunförsvarets förmåga och det måste ju vara det viktigaste av allt att det återhämtar sig för att man ska kunna bli frisk. Jag tror inte att den här pausen jag har gjort med antibiotikan har varit av ondo, det kan mycket väl varit en bra paus, jag känner ju att kroppen kämpar ständigt, både med och utan antibiotika. Förhoppningsvis var det exakt rätt sak att göra att ta paus nu. Men jag är glad att jag om en dryg vecka ska fortsätta med antibiotika igen, för jag känner ju mycket väl att sjukdomen är långt, långt ifrån borta, förbättringen har just börjat och det är mycket kvar.

Jag var hos min kinesiske läkare i morse och jag är lika imponerad som alltid. Ikväll kommer jag ha feberkänslor, det har jag varje gång jag fått akupunktur. det måste vara positivt! Han poängterade igen det viktiga i att jag försöker sporta så mycket jag orkar, sa att han förstår att det inte är lätt, men att jag behöver det för att kroppen ska stärkas. Jag är säker på att han har rätt! Jag började för en vecka sedan med örter igen som han skrivit ut till mig. Idag sa han att jag måste ta dem i minst en månad, de ska hjälpa till att ta ner inflammationer och driva ut bakterien ur kroppen. Han kände på min svullna lymfkörtel bakom örat och sa att "det där är inte normalt, du har inflammationer där innanför, det får vi behandla med örterna men det tar tid". Vilken klok man han är, det är klart att det inte är normalt! Hur skulle man kunna få det till att vara normalt?? Det är något som jag skulle villja fråga min förra husläkare....fast nej, jag vill faktiskt aldrig mer prata med henne. Varför skulle jag, hon var en sån där energitjuv, en männsika som stjäl all ens energi. Det är inte vad jag behöver, jag behöver omge mig med positiv energi!

Inga kommentarer: