tisdag 31 juli 2007

Dr Gao och jag gör framsteg!

Som jag skrivit innan i bloggen har jag gått hos den kinesiska läkaren Dr. Gao sedan början av sommaren. Jag kände redan efter första akupunkturbehandlingen att det var väldigt verksamt. Jag har hunnit med 26 behandlingar nu och det har gått upp och ner, men knappt funnits en behandling efter vilken jag inte känt att någonting är på gång i kroppen. Det nyaste de senaste veckorna är att det börjat knaka så i nacken, knaka och både kännas och låta som om jag har tusen småstenar där inne när jag rör på huvudet. Det är på högra sidan, där mina smärtor alltid sitter och där hon har behandlat intensivt. Det känns även som om det är omväxlande kallt och varmt på de ställen som gör ont. Det är en skum känsla men jag väljer att tolka den som positiv, och det känns faktiskt bättre än den oidentifierbara molnande värk som jag hade innan.

Förutom att behandla lokalt för värken behandlar hon med akupunktur runt ögonen och för att stärka immunförsvaret. En av de allra viktigaste punkterna för detta är vid skenbenet, ca 5-10 cm nedanför knäet. Andra punkter är på foten, magen och händerna. Vid skenbenet går nålen rätt in ca 2 centimeter. Jag frågade henne om detta igår och blev överraskad av hur djupt hon faktiskt sticker. Hon berättade att hon använder lite större nålar på mage och ben och de går 1-2 cm in. I ansikte och på fötter använder hon lite mindre nålar, de går upp till ca 1 cm in och på vissa ställen går de naturligtvis inte rätt in utan snett under huden. På en del ställen (skenbenet!) kan sticket göra rejält ont, men det är olika från gång till gång.
Hon sa att det inte är verksamt om man inte sticker djupt.
Det var precis det jag trodde, för jag har fått akupunktur hos en sjukgymnast i Sverige några gånger och inte känt någonting. Därför är jag övertygad om att akupunkturens verkan har väldigt mycket att göra med den som utför den, och att den så som den oftast används här i väst inte är på långa vägar så verksam som den är hos en väl utbildad kinesisk läkare. Under akupunkturen kan jag ibland känna det som att det liksom rinner vatten inne i kroppen, plötsligt kan det hugga till i någon kroppsdel (behöver inte vara precis där jag har en nål) och ibland kan det bränna till som eld i någon av nålarna. Detta ska vara en naturlig reaktion, och visa på att akupunkturen är verksam.

Förutom akupunktur behandlas jag med kinesiska örter. Astragalus (Huang-qi) och Angelica sinensis (Dong qui). Astragalus har antibiotisk verkan och nämns även i litteratur om hur man behandlar lyme på naturlig väg. Örterna är egentligen rötter, och jag får dem på recept av henne, som hon faxar till ett kinesiskt apotek i Berlin. Därifrån får jag paket med rötterna uppdelade i dagsdoser. Dessa kokar jag upp morgon och kväll och dricker avkoket. Första gången tyckte jag det smakade väldigt skumt, men nu kan jag inte vara utan det. Det smakar så nyttigt, och det gör mig faktiskt piggare. Jag hade en paus ett par veckor och då kände jag mig tydligt sämre igen.

Jag tar 30 g/dag av austragalus och 6 g/dag av angelica sinencis. Enligt Dr. Gao är det mycket viktigt att doserna blir individuellt anpassade. Det är mediciner och inte kosttillskott, som vi västerlänningar ofta tror.

Jag är helt säker på att gå till doktor Gao är det bästa jag kan göra inför IV-terapin. Och jag vill tro att detta hjälper mig att stärka min kropp så mycket att jag faktiskt kommer bli helt frisk.

Om man är intresserad av kinesisk medicin finns det en bra bok på svenska Kinesisk Medicin av Suzanne Schönström Där kan man få bra och enkel information.

Det är synd att vi i Sverige ofta tror att allt som inte är skolmedicin är hokus pokus. Vem har bestämt att vår vetenskap är bättre än kinesernas?

1 kommentar:

Anonym sa...

Message Center: Stay in ratio for this effect is 4:1 four grams
of carbohydrate for every one gram of protein. Add a full scoop of
The Fiber to Shakeology and get will keep you how to p90x workout schedule
satisfied and will eat away at your fat.

my web site: visit this web-site