onsdag 18 juli 2007

Spirochetes

Bakterien som orsakar borrelia är en spirochetebakterie. Sjukdomen syfilis orsakas även den av av spirochetes, fast av en annan sort. På denna sida kan man se bilder på bakterien. Jag sätter inte in någon bild på bloggen, de är för otäcka tycker jag..

Jag har ett väldigt konstigt fenomen, jag kan nämligen se något som liknar bakterierna otroligt mycket inuti mina ögon. Det låter nog hemskt konstigt och det är det också, första gången jag började se svarta fläckar var när jag blev sjuk 1999. Jag fick även ögonen undersökta då och läkaren såg inget, sa att det var floaters, som många människor har. Men jag hade aldrig haft något sådant innan och helt plötsligt var ögonen fulla av svarta fläckar. Om jag kisar mot solen kan jag se att fläckerna inte alls är fläcker, utan låga spiralliknande "maskar". Dessa har jag haft sedan min sjukdom startade, ibland när jag mått bättre har jag i stort sett kunnat ignorera dem, men när jag har sämre perioder med mycket huvudvärk och yrsel är det otroligt jobbiga. Men jag var itne medveten om att de ser ut som borreliabakterien förrän för några veckor sedan.

Jag ritade upp det jag ser för min borrelialäkare och han var stum, sa att "det ser ju precis ut som spirochetes". Han hade inte hört att man verkligen kan se dem, men tog min bild för att diskutera med kollegor. Han sa att det möjligen skulle kunna speglas på något sätt i ögat så att bakterien förstoras.

I vilket fall som, jag har sådana "maskar" i mitt synfält, om det är vanliga floaters som händelsevis ser ut precis som spirochetes eller jag verkligen ser några av alla elaka bakterier som befinner sig i min kropp låter jag vara osagt.

Detta inlägg skriver jag med stor risk för att stämplas som galen, för jag inser att det låter för skumt för att vara sant. Men det är tyvärr alldeles sant och jag är inte lika rädd för att stämplas som galen längre.... been there, done that....jag är mer rädd för sjukdomen jag går och bär på, och jag är rädd för den okunskap som finns hos större delen av läkarkåren.

Men jag är också glad att jag hittat en läkare som förstår vad som händer i min kropp, och att jag nu får hjälp. Jag har just nu en mycket bättre situation och en mycket större chans att bli frisk än de flesta andra som går och bär på borrelia. Det finns verkligen så otroligt lite kunskap om detta, trots att det är en svår sjukdom om den lämnas obehandlad. Och det verkar inte finnas något intresse inom läkarkåren i Sverige att ta till sig och lära sig mer om borrelia. Jag förstår inte varför, förstår faktiskt verkligen inte varför, jag tycker det låter för skumt för att vara sant. Men det är tyvärr alldeles sant det också...

1 kommentar:

Anonym sa...

I was suggested this blog by means of my cousin.
I'm no longer certain whether or not this put up is written by way of him as no one else know such exact approximately my problem. You are wonderful! Thank you!
Stop by my webpage swiss seo