söndag 22 juli 2007

Sömnmaraton

Ända sedan jag blev sjuk har jag varit väldigt uttröttbar och haft ett väldigt stort sömnbehov. Ibland kan jag bli så trött att jag känner ett tvingande behov av att lägga mig och sova direkt. Detta är visst ett symptom som är vanligt hos borreliasjuka.
Jag sover minst 10 timmar per natt, och jag har somnat på de mest otänkbara ställen. En gång somnade jag i en soffa jämte dansgolvet ute på en klubb, trots hög musik och att jag inte druckit en droppe alkohol, en annan gång var jag väldigt nära att somna vid bordet på en restaurang. Jag har varit tvungen att gå och lägga mig och sova på direkten när vi haft gäster och när jag varit gäst hemma hos folk. När sömnbehovet slår till kan jag inte hejda det, jag bara måste sova.

Igår kväll hade jag planerat att laga middag och sedan skulle vi gå ut och gå en liten sväng, men jag satt mig i soffan för att läsa lite vid fem-tiden....och somnade. Jag hade haft mer värk under dagen än jag haft på sista tiden, och det är speciellt sådana dagar som jag kan somna varsomhelst. Älsklingen väckte mig vid tio på kvällen och lyckades få mig till sängen, där sov jag vidare till kl 11 idag ungefär..

Sedan dess har jag hållit mig vaken, men aktat mig för att sitta för länge i soffan...risken att jag skulle somna igen är stor... Jag brukar vara såhär trött i några dagar när det kommer, och det kan slå till när som helst. Sen har jag samlat lite kraft igen och och klarar mig på mina 10-12 timmar sömn, tills nästa gång det slår till...

Jag sover väldigt gott iallafall, och det är skönt, till och från under min sjukdom har jag haft mycket mardrömmar, speciellt under första året som jag var sjuk. Men nu sover jag som en stock.

Älsklingen sa idag att han tycker att mitt sovande har bättrat sig lite på sista tiden, nu händer det att jag hör klockan ibland, och t.o.m. att jag går upp före honom och börjar göra frukost. När det varit som värst har han fått kämpa i en halvtimme för att överhuvudtaget få mig att vakna ibland.

Egentligen är det väl inte konstigt att kroppen behöver så mycket sömn när den hela tiden får kämpa mot bakterierna. Vilken dröm det vore att få känna hur det är att vara riktigt pigg någon gång igen, och kanske får jag det efter antibiotikabehandlingen!

Inga kommentarer: