lördag 14 juli 2007

Nu börjar kampen!

Jag insjuknade ett par veckor efter ett fästingbett när jag var 19 år gammal. Märket fanns där men var inte stort nog..flera borreliatester visade negtivt och jag övertygades att jag omöjligt kunde ha borrelia. Jag var så sjuk att jag fick avbryta mina gymnasiestudier. Jag kunde inte förstå hur det inte kunde vara något fel på mig trots att jag kände mig så sjuk och hade låg feber som kom att sitta i nästan ett år framåt. Läkarna sa att det var stress och att allt var psykiskt, trots att jag varit kärnfrisk tills innan fästingbettet och nu kände mig kroppsligt sjuk och inte alls deprimerad började jag till slut att tro dem. Att från att varit en aktiv tonåring plötsligt knappt orka gå upp ur sängen tärde ordentligt på psyket, att inte veta vad som var fel eller hur jag skulle kunna förklara för mina vänner varför jag inte orkade komma till skolan längre trots att jag inget hellre ville gjorde det ännu svårare och det tog inte lång tid innan jag faktisk blev deprimerad. Tio dagars doxyfermbehandling ett helt år efter jag insjuknat, vilken jag enligt journalen endast fick för att "det blivit en sån psykisk låsning för patienten och patientens pappa" räddade mitt liv och gjorde att jag kunde kämpa vidare. Med det gjorde mig inte frisk. Efter åtta år av olika diagnoser, allt från "det sitter i ditt huvud" till depression, till kroniskt trötthetssyndrom, till "du hade troligtvis nått slags virus som tog ner din kropp och nu behöver du vila" till ångestsyndorm, spänningsyrsel, migrän, till "det är din personlighet" mm. mm, träffade jag en kunnig läkare som bekräftade att jag är svårt sjuk och aldrig kommer bli bättre utan behandling. Jag hade kännt i åtta år att något inte står rätt till i min kropp men nästan gett upp hoppet om att någon läkare skulle tro mig. Åtta år av antidepressiva har hållt mig över ytan men inte gjort mig frisk. Och varför varför skulle man egentligen kunna bota en bakterieinfektion med antidepressiva och psykoterapi? Åtta år av kast mellan hopp och förtvivlan eftersom sjukdommen kommer i skov. Åtta år då jag om och om igen fått ge upp studier och annat jag tagit mig för eftersom största delen av min kraft har gått till att kämpa mot alla symptom. Åtta år av mitt liv då jag upplevt sorg, förluster men också kärlek och en otrolig lycka. Åtta år då jag kännt mig allt från dödssjuk till riktigt bra men aldrig 100% frisk.

Jag är 26 år och vet inte om jag någonsin kommer bli helt frisk. Men ingen kan någonsin igen säga till mig att det bara sitter i mitt huvud. Det kommer inte att bli en lätt kamp, men jag är inte heller typen som ger upp. Nu börjar min kamp för att bli frisk, denna blogg är en del av den kampen.

4 kommentarer:

minna sa...

Härligt att läsa om dej. Det känns nästan som det är jag. Varit sjuk sen 00.Fått diagnos borrelia sen 05. De fyra sista månaderna har jag varit bättre o bättre. Jag läser mycket om alternativa metoder och det finns mycket att delge. Jag har också en sådan man som du utan honom hade jag ej levt.
Kram

emma sa...

Vad skönt att höra att du blivit bättre och bättre. Jag är väldigt nyfiken på vad du fått för behandling och hur/var du fick din borreliadiagnos. Du får gärna maila mig.

minna sa...

Hej igen!
Jag har varit sjuk i 2 år innan de hittade orsaken.Som tur var fick jag ansikstsförlamning som gick över nästan helt.Det var detta som gjorde att det togs 3 st ryggmärgs prov och alla visade borrelia. Låg på sjukhus i 3 veckor och var helt förkrossad mest psykiskt tyckte de.
Då fick jag intravenös rocephalin i 12 dagar eftersom jag kräktes upp doxyferm. jag blev ej bättre av denna häxmedecin, åkte in igen och fick tjata till mej en doxyferm behandl som jag då intalade mej om att jag nu skulle tåla.Det gick bra jag åt alla tabl i paketet efter ett samtal m christer Edlund i fören. 20 dagar.

Jag blev bättre en tid efter men sen sämre igen. Jag vet ej om antibiotikan hjälpt mej?????

Nu har jag tagit kollodialt silver och kollodialt guld. Samt björkaska för inflamationer.
Äntligen börjar jag känna att jag kan vara mej själv som jag längtat så efter. Jag har även köpt mej en stor o go hund som måste ut ibland, det har också varit bra att få igång kroppen.
Vad för behandl ska du gå på??
Jag har testat mycket och studerat om alternativa metoder. Vilket jag nu vill börja jobba med. Hejdå som frisör. Det blir bättre ska du se Emma man får nog bara komma ur gamla hjulspår. Himla bra att du har startat en så bra blogg Jag blev så rörd när jag fick läsa om dej. Känner igen mycket. KRAM

Alicia sa...

Verkligen bra att du har skrivit den här bloggen, berättat om dina erfarenheter av borrelian! Tror verklien att det hjäper många, och får folk att öppna ögonen för att borrelia är mer svårdiagnostiserad och svårbehandlad än man tror... Så underbart att du blev frisk! Det ger mig hopp... jag vill också bli av med den här skiten... :/