söndag 15 juli 2007

Helle Klein: Sverige tar för lätt på fästingplågan.

Aftonbladets Helle Klein är en av de Svenskar som drabbats av borrelia. Hon har ett flertal gånger skrivit om sjukdomen i sin blogg. Ett av hennes inlägg kan man läsa här. Ett annat av hennes inlägg lyder "Fästingplågan berör". Har kan man läsa kommentarer från flera drabbade. Som kommentar till ännu ett av hennes inlägg skriver en man såhär:

Min syn på borrelia idag är att den är obotlig men att besvär/symptom kan hållas i schack och man kan leva ett bra liv om personen är man, har utbildning, pengar och möter rätt läkare. Läget är ungefär samma i alla länder. Tyskland har ett borrelia problem och en tysk läkare känner inte till utbrändhet. En svensk läkare känner nästan inte till borrelia men är mycket bekant med utbrändhet. Den person som går med en kronisk infektion kommer att bli utbränd. Likartade problem 'bokförs' olika beroende på politik.

Är detta sant? Tyvärr verkar det inte bättre. Jag blir fortfarande mer förvånad ju mer jag läser. Förvånad över att min felbehandling inte är ett enstaka olyckligt fall utan att det verkar vara mer regel än undantag. Det är är verkligen ett nedtystat problem. Just nu känner jag en otrolig ilska.

Inga kommentarer: