fredag 5 oktober 2007

Roadtripp till Augsburg och Oktoberfest




I går hade jag tid hos dr Nicolaus i Augsburg igen. Vi bestämde oss försöka göra det bästa av situationen och göra det till en trevlig Roadtripp och hitta på något annat än att bara gå till läkaren. Vi hamnade i München, och tillbringade kvällen på Oktoberfest, bevisfoton ovan. Det var en otroligt trevlig kväll, vilket party det var, jag har inte haft så roligt på länge. Och ändå höll jag mig borta från ölen.. Men jag har redan bestämt mig, nästa år ska vi dit, fullt utrustade i bayernklänning och lederhosen, jag ska vara frisk och ölen ska flöda :) Jag ska åka runt med bayrarna på den snurrande bar-karusellen som syns i bakgrunden på andra bilden, haha...

Om läkarbesöket: mina blodprover som togs efter 6 veckors behandling visade följande: På LTT provet syns inte längre någonting. Det var tydligt positivt både på B. burgd. sensu stricto Ospec och B. afzelli föra gången. Att det inte längre syntes något på LTT tolkade dr Nicolaus positivt. På CD-57 provet var det inte lika bra resultat. Det vanliga efter sex veckor och om LTT blivit negativt skulle vara att CD-57 gått upp till 50-60. Jag låg kvar på 22. Förra gången hade jag mindre än 20, specifikt hur mycket mindre säger inte provet. Jag hade alltså bara gått upp lite lite. Men dr. Nicolaus sa att det inte var någon grund till alltför stor oro ännu, det kan börja stiga snart.

Nu ska jag ta Clarithromycin och Hydroxiklorokin i en vecka till, så att det blir totalt tio veckor. Sedan ska jag ta Metronidazol i två veckor. Efter det ska jag göra paus med antibiotikan några veckor och bara gå till kinesisk läkare, under förutsättning att jag inte blir sämre direkt under pausen. Då ska jag få fortsatt behandlingsplan direkt av dr. Nicolaus. Annars ska blodprover tas igen efter några veckors paus, och fortsatt behandling bestämmas efter det. Dr Nicolaus är inte av uppfattningen att man ska behandlas under väldigt lång tid utan paus. Han menar att kroppen måste få tid att återhämta sig imellan kurerna, om man inte blir sämre vill säga, då får man fortsätta direkt. Han är heller inte av uppfattningen att alla behöver väldigt lång behandling. Enligt honom är alla olika och immunförsvaret fungerar olika, därför ordinerar han kortare kurer och utvärderar i mellan. Får man inte önskat resultat provar han andra medicinkombinationer. I vissa fall kan några månader räcka sa han, i andra fall kan det ta år. Det viktiga är hur man känner sig, och CD-57 är enligt honom också ett bra mått på hur kroppen återhämtat sig och hur bra den och antibiotikan lyckas bekämpa bakterierna. Jag tycker personligen att hans uppfattning är väldigt bra, det känns hoppfullt att få höra av läkaren att bättring faktiskt kan komma ganska snart, men samtidigt att veta att han behandlar tills man mår bra, oavsett hur lång tid det tar. För det var han väldigt tydlig med. För mig skulle det kännas jobbigt om han sa att han var säker på att jag behövde behandling i flera år. Det kanske är så, men det är ändå skönt att ha hoppet uppe att det faktiskt kan gå fortare. Det känns verkligen som om han vet vad han talar om.

Idag är jag hoppfull, och faktiskt inte helt slutkörd trots att det blev en väldigt lång dag igår. Oktoberfesten livade upp ordentligt och dr. Nicolaus gav mig hopp. Jag hoppas, önskar och tror att det kan gå bra till slut...
Posted by Picasa

2 kommentarer:

Caroline sa...

Hej igen Emma,

din oktober fest later jattekul och skont att din lakare verkar saker pa sin sak och det later "ljust" for dig. Talamod ar inget man har langre men du narmar dig att fa ma bra igen varje dag!
Vad har du for email? Kan inte fa fram det under din profil (min laptop ar amerikansk och vill garna emaila dig direkt utan att visa adressen)
Du ser ut att ma bra (pa bilden) men jag vet att bakom sa kan man ibland kanna sig helt annorlunda.
Kram
Caroline
carolineisabella@hotmail.com

Anonym sa...

I didn't p90x shakeology order install the optional hook and it do abs twice that week. If p90x shakeology order you are equipped with a few simple tools like a chair, dumbbells, push you with people who share your goals and interests. The P90 X workout that it's slightly tough for an average person and you may need to buy extra equipment.


Feel free to visit my web-site; continue reading this..