onsdag 17 oktober 2007

Kronisk trötthet orsakas ofta av virus.

Mycket bra och intressant artikel på expressen idag, enligt Malcolm Hooper, som är professor i Klinisk Kemi ligger virus ofta bakom kronisk trötthet, och det är inte en psykisk diagnos. Längre ner i artikeln står följande:"Oftast är virus den utlösande orsaken, enligt Hooper är tarmvirus vanligast. Även bakterier som klamydia och borrelia, mykoplasma och en del vacciner kan sätta igång sjukdomen."

När ska läkare erkänna att de inte begriper sig på denna sorts sjukdomar (som blir vanligare och vanligare), när ska de tänka om och sluta försöka övertyga människor att de är psykiskt sjuka så fort de inte har riktigt koll själva?

Jag hade förresten också kroniskt trötthetssyndrom en gång, det var första året efter fästingbettet, efter att läkarna inte längre trodde att jag hade ett efterhängset virus. Sedan dess har jag haft ångest, depression, migrän, somatisk störning och lite av varje. Rena gissningar alltihop. Det är inte så lätt att hantera, inte lätt alls faktiskt.

Det är dags att man slutar stuva in människor under olika "diagnoser" lite hipp som happ. Det är dags att man börjar lägga energi på att ta reda på vad som är orsaken till problemen. Det är dags att läkare och patient jobbar som ett team. En läkare som inte vill gå in för att hjälpa patienten och som inte vill lyssna och ta hänsyn till patientens egna kunskaper och åsikter borde bli ifråntagen sin licens. Han borde definitivt inte få betalt för jobbet han inte gör.

Lämnar jag in min bil på verkstan så betalar jag inte mekanikern för någon lagning om han bara slänger en snabbt öga på den och konstaterar att den är trasig. Det visste jag redan, det var ju därför jag lämnade in den. Ska jag betala för hans arbete kräver jag att han åtmindstonde lyfter på motorhuven och tar sig en närmare titt!!!

Inga kommentarer: