torsdag 11 oktober 2007

Diet

Så här säger Burrascano i sina Guidlines:

SUPPORTIVE THERAPY
CERTAIN ABSOLUTE RULES MUST BE FOLLOWED IF LYME SYMPTOMS ARE TO BE PERMANENTLY
CLEARED:
1. Not allowed to get behind in sleep, or become overtired.
2. No caffeine or other stimulants that may affect depth or duration of sleep, or reduce or eliminate
naps.
3. Absolutely no alcohol!
4. No smoking at all.
5. Aggressive exercises are required and should be initiated as soon as possible.
6. Diet must contain generous quantities of high quality protein and be high in fiber and low in fat and
carbohydrates- no simple carbohydrates are allowed. Instead, use those with low glycemic index.
7. Certain key nutritional supplements should be added.
8. COMPLIANCE!

Jag har nu företagit mig att ta det här med dieten på ännu större allvar. Förutom koffein och alkohol verkar det som om det viktigaste är att dra ner på socker och kolhydrater. Jag fick tips om att det liknar LCHF-kost, eller Atkins-dieten. Jag förstår det som om dessa två dieter är i stort sett identiska, rätta mig om jag har fel.
En sak stämmer ju dock inte med Burrascanos råd och det sättet att äta. Han skriver att man ska äta lite fett, och dessa dieter går ju ut på att man ska äta mycket fett. Men om man inte ska äta fett, och inte heller kolhydrater, vad ska man äta då egentligen? Kanske är GI mat det rätta? Jag måste sätta mig in i detta lite mer, har aldrig brytt mig speciellt mycket om dieter tidigare.

Jag gick iallafall ut hårt i förrgår morse och uteslöt socker, bröd, pasta, ris och potatis. Dessa produkter brukar jag äta något av varje dag annars. I stället har jag ätit mer kött, sallad och mjölkprodukter. I morse vaknade jag och var alldeles svag i kroppen, det var inte likt mina vanliga problem, utan total svaghetskänla. Skulle promenera med älsklingen till hans kontor, men orkade knappt gå och när jag reste mig svartnade det för ögonen. Visst brukar jag vara trött och känna mig lite borta allt som oftast av min sjukdom, men riktigt så brukar jag inte känna det. Jag gissar på att det berodde på att kroppen saknade kolhydraterna. Jag tog en smörgås och några timmar senare kändes det mycket bättre. Det kanske är klokt att trappa ner på det lite långsamt. Annars var det lättare(än så länge) än jag trott att undvika socker och kolhydrater. Det finns mycket gott som inte innehåller detta. Men jag känner mig inte riktigt mätt efter maten trots att jag ätit mycket, magen saknar väl all uppfyllnad som potatis, bröd och co. ger.

Jag ska försöka leva efter Burrascanos Guidlines så gott jag kan tänkte jag. Hoppas att jag lyckas hålla det. Just nu känns det som jag gör vad som helst för att få en stadig bättring. Just i eftermiddag känns det ganska ok, det är skönt när det är så, men det är ett ständigt växlande fram och tillbaka.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Jag heter Farzam är 26 år.
Jag har själv haft borrelia infektion. det här var kanske 3månader sen jag fick diagnosen och då fick jag antibiotika behandling i 3 veckor. Men den trötthet finns kvar av och till ibland mer ibland mindre.
Dieten är intressant. Du skrev att du testade äta mycket kött, sallad och mjölkprudukter vilket resultera i en trötthetskänsla som du inte känt tidigare. Men det du beskriver känner jag igen.
Jag har hört att man inte ska äta fett, och mjölkprodukter ska verkligen se upp med.
När jag fick diagnosen och börjar med doxyferm tänkte att jag måste äta bra och jag åt allt och jag kände att jag hade väldigt bra aptit, men nu vet jag att jag gjorde allt fel, jag borde gjort tvärtom.
Det finns en intressant tio dagars diet, vettenmelon diet, i tre dagar ska man bara äta vattenmelon, efter det kan samtidigt som man äter mycket vattenmelon lägga till citrusfrukter, selleri, äpple. ej banan, ej fett. 12 timmar söm per natt, vila. Jag har hållit den här dieten engång men jag åt godis och förstörde det. dock måste jag säga att jag mådde bättre. nu tar jag dieten igen, jag har inte ätit nån riktig mat på 5 dagar och jag ska fortsätta ytterligare 5 dagar. jag känner mig inte trött på det sättet man gör när man har borrelia infektion. jag brukar säga att det känns som man inte sovit på 36 timmar.
Far_zam@msn.com

Anonym sa...

each time i used to read smaller content which also
clear their motive, and that is also happening with this paragraph which I
am reading at this place.

my web page ... video reviews

Anonym sa...

Now I am going away to do my breakfast, afterward having my
breakfast coming over again to read more news.

Here is my page video reviews