fredag 28 september 2007

Ett försök: borreliafri helg!

Nu är det snart helg och förbättringen som jag känt de senaste dagarna håller i sig ännu. Jag tänkte våga mig på ett försök. Min överlevnadstaktik under alla år då jag inte vetat vad jag lidit av har varit att så fort jag känt mig lite bättre förtränga sjukdomen och försökt leva som om jag vore frisk. Det har gett mig hopp och kraft fram tills nästa skov och nästa besvikelse. Det gick i många år, egentligen är det bara första året, samt sista året innan diagnosen som jag inte lyckats med det på något vis.

Nu när jag vet vad jag lider av märker jag att jag inte gör samma sak under de bättre dagarna. Det blir lätt att jag tänker att "nu vet jag att jag är sjuk och jag vet att jag inte bara kommer bli frisk helt plötsligt, så nu måste jag lägga min kraft på att tänka på hur jag ska bekämpa sjukdomen hela tiden, eftersom jag vill bli frisk till varje pris" Därför vågar jag inte släppa tankarna på min sjukdom helt. Jag saknar de dagar då jag faktiskt trodde, eller i alla fall hoppades att nu vänder allt, från och med nu blir allt bra.

Därför tänkte jag att nu när jag mår lite bättre ska jag ta chansen att försöka glömma borrelian ett tag. I helgen tänker jag försöka låtsas att jag är frisk. Jag tänker försöka lägga den energi jag har på saker som jag inte har ro eller tid till när jag hela tiden funderar på hur jag ska kunna bli frisk. Jag tänker försöka ignorera borrelian. Jag vet att det inte kommer gå för alltid, men det kanske går en helg.

Detta betyder: inget bloggande om borrelia, inget mailande om borrelia, inget internetsurfande om borrelia, helst inget prat om borrelia och så lite tankar som möjligt på borrelia.

På måndag är jag tillbaka och berättar hur det gick med min borreliafria helg.

Wish me luck!

Inga kommentarer: