måndag 20 oktober 2008

Jippie jag har immunförsvar!

Jag sitter här och snurvlar och hostar, rösten är nästa borta och näsan rinner konstant. Det är inget annat än en dunderförkylning. För mig är det ett positivt tecken, i somras fick jag den första riktiga förkylningen på många år, strax efter IV behandlingen avslutats. Annars blir jag aldrig förkyld nu längre, när jag mådde som dåligast kan jag gå veckor med stark influensakänsla, och mycket skumma symptom, men det bryter aldrig ut i en riktig förkylning med snuva och hosta. Jag kände mig ofta mycket febrig, men ordentlig feber har jag inte haft på många år. Det har jag inte nu heller, men förkylningssymptomen går inte att ta miste på!

Eftersom avsaknaden av vanliga förkylningar och möjligheten att få feber troligen berott på att immunförsvaret varit så nedtryckt så är jag riktigt glad åt mitt hostande och snurvlande idag! Jag ser det som ett tecken på att jag är starkare nu!

5 kommentarer:

Carina sa...

Gesundheit! :-)

Anonym sa...

USCH, jag har fått hemska relapses efter mina förkylningar och jag tror att risken är stor eftersom kroppen inte klarar av så mkt när man har borrelia.
Har du hittat ngt som stöder att man är "friskare" från sin borrelia när man har förlylningar?
Hade gärna tagit del av det eftersom jag ofta får förkylningar trots svår borrelia ;-(

Jag hoppas du klarar dig!
Du har en jättebra blog!

Carina sa...

Att man känner att man är förkyld, betyder att ens immunförsvar "jobbar" bättre, vilket är ett gott tecken. Men, alla får ju inte exakt samma nedsättning av immunförsvaret (eller hade kanske ett gott immunförsvar, redan innan), så en del kan nog fortsätta att vara "kännbart" förkylda, trots en långvarig borrelia. Och, det är ju inte förrän man haft en obotad borrelia i ca ett år, som ens immunförsvar har blivit "rejält nedsatt".

emma sa...

Carina: Danke schön! :)
Anonym: så som Carina förklarar det har jag också förstått det. En förkylning har för min del alltid bettt tillfällig förbättring från hemska borreliasymptom. Men jag har som sagt vad nästan aldrig förkyld på "riktigt" längre. Det är nog väldigt individuellt hur man reagerar..

Anonym sa...

The P90 X fitness check up really late, or if there is some other
situation that will affect how do i know what order to do p90x in your body significantly, try to
make that following day your official day of rest for the week.
In fact, JDRF funding and leadership is associated with
most major most major scientific breakthroughs in type 1 diabetes research
to date. The P90 X program necessitates consist of high-protein and lower carbohydrates.


Have a look at my homepage: navigate here