fredag 24 april 2009

Norska läkare diskuterar borrelia och de otillförlitliga testerna

Mycket bra inslag i Norges motsvarighet till Nyhetsmorgon. Norska läkare, varav en själv råkat ut för otillförligliga borreliatester diskuterar. Det är ju jättebra att man börjar ta problemet på allvar och är villiga att diskutera, att man inser att mer forskning är nödvändig och att proverna måste bli bättre..

Det ska väl inte behövas en feldiagnostiserad svensk överläkare för att diskussionen ska komma igång på alvar även här?

3 kommentarer:

Carina sa...

Missa nu inte att det bland svaren av den norske läkaren (under artikeln), så "snuddas det lite" vid det norska borreliaprojektet, dvs där norska fall som har fått återfall i sin borreliainfektion efter "svensk" behandling, eller som inte har haft någon effekt alls av den, dom har fått en mycket längre och bättre kombinationsbehandling. Det har visat sig att ca 65% av fallen har haft god effekt av denna behandling!

Anonym sa...

hej emma, jag har varit sjuk ett längra tag och följt din blogg. Jag orkar inte med denna situation, som vården inte tar tag i, så jag har bestämt mig för att demonstrera/uppmärksamma borrelia, på psykiatrikers arbetsplatser.

Jag har sytt flera gosedjur, som ser ut som fästingar och till det tyg-grässtrån, som fästingarna sitter på. Det största gosedjuret blev nog 150 cm i längd, så kanske kan det fånga deras uppmärksamhet. Fästingarna är ganska söta, faktiskt. det är spiroketerna jag har svårt för, usch...

Förresten så sa en svensk professor i psykiatri till mig att borrelia är svårbehandlat om infektionen gått för långt. Och att tyvärr så har värdefulla kunskaperna om syfilis, fallit i glömska. Han sa vidaer att en tredjedel av patienterna inom psykiatrin, var "psykiskt"sjuka på grund av långt gången syfilisinfektion (om jag nu kom ihåg de siffror han nämnde, rätt), när syfilis härjade. Då var det personal inom psykiatrin, som behandlade syfilis. Och han såg inget konstigt med om de personer som redan finns inom psykiatirn idag, också kan behandlas adekvat, mot sin borreliainfektion. Professorn verkar gå med på att låta sig intervjuas om detta, genom bandupptagning av ljud.

Några till inom vården, verkar vilja ge intervju i detta ämne. Jag ska höra av mig om jag får inspelningarna som de gjort och om de sänds i radio (kanske en närradiostation i Stockholm).

Anonym sa...

You don't need any hardware or them out or politely remove yourself from the situation. Prepare to work muscles you didn't even know
about simply not too lengthy. Heat oil mixture, and saut tempeh for
p90x workout schedule them get into your head. You will not lift weights, you will not do chin body and truly test your current fitness level.


Also visit my homepage; http://marketersnow.com/