fredag 4 september 2009

Vad finns i fästingen?

Intressant forskning.

Abstract

Ixodes scapularis ticks are clinically important hematophagous vectors. A single tick bite can lead to a polymicrobial infection. We determined the prevalence of polymicrobial infection with Borrelia burgdorferi, Anaplasma phagocytophilum, Babesia microti, Borrelia miyamotoi, and Powassan virus in 286 adult ticks from the two counties in New York State where Lyme disease is endemic, utilizing a MassTag multiplex polymerase chain reaction assay. Seventy-one percent of the ticks harbored at least one organism; 30% had a polymicrobial infection. Infections with three microbes were detected in 5% of the ticks. One tick was infected with four organisms. Our results show that coinfection is a frequent occurrence in ticks in the two counties surveyed.

Är det inte konstigt att co-infektioner inte ens nämns och än mindre undersöks när man Sverige söker vård efter ett fästingbett? Det är ju inte alls förvånansvärt att många förblir odiagnoserade när man bara tar prov som i bästa fall visar på "standardborrelia" när en fästing kan innehålla så mycket olika bakterier.


Vilken forskning pågår inom detta område i sverige?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, Emma!
Min sjukdomsbild ser i mångt och mycket ut som din, men är faktiskt mycket bättre nu efter nästan 2 års behandling fr Augsburg. Endast vissa "sega" symptom hänger sig kvar som ; öronsus, då och då värk på vänstra sidan av huvudet ovanför örat, ytterst lite muskelryckningar. Mina senaste prover visade dock på INGEN Borrelia-aktivitet alls!! Nästa vecka skall jag börja med "naturlig" antibiotika" som en kinesisk läkare rekommenderat. Spännande!
Hur mår du nu?? eftersom vi haft så likt sjukdomsförlopp är jag så spänd på att höra hur det gått för dig..Hoppas,hoppas på att du fortfarande mår BRA!! Förstår så väl att du inte skriver på din blogg längre. Jag känner själv när jag nu mår så mkt bättre, att jag inte vill ha ngt överhuvudtaget mer att göra med Borrelia, som tog så många år från mitt liv..
MVH
Linn