torsdag 12 februari 2009

Örtmedicin






Har fått en del frågor om örterna jag tar. Det har varit flera olika örter. de gånger jag fått örter utskrivna har det varit av en kinesisk eller tibetansk läkare. En gång hade jag med mig Stephen Harrod Buhners bok Healing lyme till min förra kineskiske läkare. Han intresserade sig för den med sa att den del av de örter som rekomenderas där för tillfället inte passar mig. Det är nämligen puls och tungdiagnosen som avgör vilka örter som man ska ta, och de anpassas personligt efter varje patient. Därför är jag osäker på om det ger så mycket att jag berättar om vilka örter jag har tagit, det som hjälper för någon kanske inte alls är det rätta för någon annan. Om man vill försöka med örtmedicin så tror jag att det bästa är om man har möjlighet att få det utskrivet av en läkare.

Den lilla kulan jag fick från min tibetanske läkare innan jul och som hade så väldigt positiv effekt på mig heter Rinchen Drangjor Rilang Chenmo (The great presious gold compound black pill). Det är foto nr. 2 här ovanför. Jag tror inte att det går att få tag på i Europa, jag fick det direkt av min läkare som köpt det i Tibet.
Det finns lite information om det här. (min läkare sa dock ingenting om att ta det vid fullmåne eller rabbla något mantra, jag antar att han förstår att det skulle göra vilken västerlänning som helst skeptisk) Jag hittade även en sida där det säljs, men jag vet inte om det går att beställa till Sverige, eller om man kan vara säker på att det är samma piller.

På fotot längst ner är ettiketten med beståndsdelarna i den medicin jag tar nu. (klicka på fotot så förstoras det)Det säger dock inte mig så mycket, utan jag litar helt och hållet på min läkare..

Här vräker snön ner ute idag och jag sitter och förbereder mig inför kvällens lektioner. Jag mår bra, har fullt upp och det är härligt!


Posted by Picasa

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Emma för din välvilliga information, nu ska jag försöka hitta en kinesisk läkare i närheten.

kram och lycka till

Sanna sa...

Hej ni som läser denna blogg!

Om ni skulle råka hitta någon kinesisk läkare som praktiserar i Stockholmsområdet/ Mälardalen kan ni väl tipsa mig? lymekontakt@yahoo.se

Vänliga hälsningar Sanna