söndag 15 februari 2009

Hur fastställer man om en patient är botad eller ej?




Mycket intressant inlägg av Pamela Weintraub författare till boken "Cure unknown: Inside the lyme epedemic". Tar upp en del om hur man kan använda samma vetenskapliga studier till att bevisa helt olika saker beroende på vilken utgångspunkt man har och vad man vill ha bevisat. Att läsa Pamela Weintraubs bok gav mig mer förståelse för hur situationen för borreliapatienter kan vara sån som den är. Det är så här det kan gå när det är stora krafter, pengar och makt som ligger bakom. Den enskillda människans mående och förmåga att själv bedömma det är inte mycket värt i jämförelse..

Det är väl så att det är mycket vi inte vet tillräckligt mycket om, men i stället för att ödmjukt erkänna det så lägger de som har makten på sin sida riktlinjerna för vad som är "sant" efter hur det passar dem. Inte så förvånande egentligen, så har det väl alltid varit...

Vem har rätt i borreliakriget? Det beror på vem man frågar, och båda parter kan mycket väl använda samma studier till att bevisa sin ståndpunkt. Ska man som läkare ge 10 dagar antibiotika och låta den som inte blir frisk av det leva resten av sina liv i smärta eftersom att risken med antibiotikareisitens är så stor att det enligt vissa skulle hota hela mänskligheten att försöka bota dessa personer? Eller ska man göra allt som står i ens makt för att denna enda person ska få tillbaka sin hälsa, kunna fortsätta leva ett normalt liv, arbeta och försörja sig själv. Ska man våga testa ett annat antibiotikum om det första inte helt gav effekt, trots att man inte till 100% säkerhet kan veta att det andra kommer ge bättre effekt, så som man skulle göra om någon med lunginflammation fick tillbaka sina symptom när kuren var avslutad. Eller ska man bestämma sig för att en kur av samma antibiotika räcker oavsett sjukdomens längd och svårighetsgrad?

Jag kan mycket väl förstå att det för många inte är helt självklara frågor. Jag kan förstå att det för en läkare ligger närmast till hands att följa de riktlinjer som finns snarare än att på eget bevåg försöka sätta sig in i patientens situation och fundera på om det finns något mer som man skulle kunna göra.

Det finns väldigt få sanningar men för min egen del så är jag helt och hållet säker på att det räddade mitt liv att jag hade möjlighet att ta mig till en läkare som inte följer dessa riktlinjer. Det är min sanning, det är min erfarenhet, andra har andra erfarenheter men efter att ha gått från att vara så sjuk att jag inte längre kunde ta hand om mig själv till att leva ett mycket bra och aktivt liv trots vissa småsymptom, som jag mycket väl kan leva med hela livet om jag får må som jag gör nu, så är jag personligen säker på att många fler kan få tillbaka sina liv bara de får en chans till behandling.

Är det värt det, i skuggan av alla risker med antibiotikaresistens? Är det värt att ännu en enstaka person får känna känslan av friskhet i sin kropp igen? Har varje människa ett sådant värde att den har rätt till allt som faktiskt går att göra för att försöka få den frisk? Eller är det inte en av de mänskliga rättigheter som vi försöker värna om? Hade det varit bättre om jag varit handikappad eller död nu och antibiotikaanvändningen i värden hade sjunkit en aning? Hade det varit bättre om jag varit sjukpensionär i Sverige vid 28 års ålder och kostat samhället hundratusentals i bidrag och vårdkostnader?

Det är så många svåra frågor...och även om svaret för mig efter det jag har gått igenom är enkelt, så förstår jag att det inte är lätt att handskas med för dem som skulle ha makten att förändra. Vad skulle hända om alla i Sverige som skulle kunna bli hjälpta av det skulle få tillgång till långa och aggressiva antibiotikakurer. Vad skulle hända med landstingens budget? Med antibiotikaresistensen? Med enstaka forskarkarriärer?

Vad skulle hända om man faktiskt försökte bota patienterna i stället för att krampaktigt försvara sina föråldrade ståndpunkter? Skulle det innebäre en fara för samhället i stort, eller bara för dem som byggt sina karriärer på dessa ståndpunkter? Hur många skulle vinna på det, hur många skulle förlora på det?

Jag vet inte, men jag vet att jag vann. För även om jag skulle få tillbaka de mest olidliga symptomen i morgon, även om jag skulle vakna dränkt i kallsvett, men feberfrossa och känna golvet gunga under mig så har jag vunnit. Jag fick känna friskheten igen, jag fick känna att jag har ett värde som människa, jag fick känna att mitt liv är någonting värt, att det var värt kamp, tårar, pengar och uppoffringar för att få tillbaka det. Jag fick bekräftat att jag kan lita på min egen förmåga att känna hur jag mår, att jag inte efter ett fästingbett helt plötsligt blev ovanligt svag människa med vacklande psyke bara sådär, utan att jag sedan dess ständigt kämpade mot en mycket otäck infektion i min kropp.

Jag vet inte om jag vunnit över infektionen men jag känner mig som en vinnare! Vinsten är att få sitta här idag, utan att ha ont någonstans, utan att vara svag och yr, utan att influensakänslorna äter mig innifrån och utan att frysa ända in i märgen. Att få sitta här med min älskling och känna att jag lever och att vi har en ljus framtid framför oss!

5 kommentarer:

Carina sa...

Hihi, det där flödesschemat över hur det går till att komma fram till en slutsats stämmer ju förbaskat bra överens med hur dom gör. Dom försöker ju inte ta reda på om det fortfarande är aktiv borrelia (dvs, efter "standardbehandling), utan dom försöker istället hitta en annan förklaringsmodell. Men, nu har jag sett alldeles för för många levande spiroketer i mikroskop från fall med långvarig/kronisk borrelia som tom har fått en långvarig behandling innan mikroskopbilderna togs, så nu lyssnar jag inte på dumheterna längre.

Anonym sa...

Hej!

Jag känner verkligen igen mig i din situation. Ursäkta men jag får lite panik när jag läser om dig i ditt intro. För det stämmer så väl in på mig.
Har precis fått reda på att jag har borrelia. Är 19 år. Jag gissar att jag har haft det ett tag. Var till doktor flera gånger innan och gjorde massa standard tester. Men visade inget. De trode det var stress, virus etc. Till slut trodde
jag att jag inbillade mig alla symtom. ständig förkylning, migrän, stelhet, trötthet, dåsighet m.m. m.m. Det kanske var normalt? .. Mamma har också borrelia. Och nu jag. Ska snart få min behandling, men som jag uppfattar det så blir man aldrig riktigt av med symtomen?

Jag förstår exakt vad du menar med att man aldrig känner sig 100% frisk. Det går i dalar.

Hoppas du kommer må bättre en dag! jag förstår vad du har att kämpa emot! / kram anna

Anonym sa...

Hej Emma!

Jag befinner mig där du var i början. Jag mår fruktansvärt dåligt, har varit sjuk läänge och vet varken ut eller in när det gäller behandling. Det tog år innan någon ens kom på iden att testa för borrelia och nu när man hittat antikroppar så menar de att jag nog inte alls är sjuk på grund av det. Har nu i alla fall fått behandla med en kur med Doxyferm 200mg i 10 dagar och nu blir det inte mer antibiotika. Jag är precis lika sjuk som innan. Möjligen har jag lite mindre frossa och skakningar, men jag är fortfarande mycket sjuk. Jag tänker nu vända mig till Tyskland för att få hjälp, fast vi måste faktiskt sälja huset först för att få råd, så jag hoppas att det kommer att vara värt det. Ser nu att du känner dig som en vinnare och det är ju fantastiskt! Det ger verkligen hopp att läsa om! det är inspirerande bara att läsa att du känner "friskheten" i din kropp, det är något som jag börjat tro att jag aldrig mer kommer att göra. Kanske finns det hopp ändå! Kramar!

Anonym sa...

Hej Emma ,
Går det fortf. framåt för dig m örtmedicinen?
Jag har just nu en månads uppehåll m antibiotikan, och har fått örter mot "hetta" av min akupunktör, som han anser att jag lider av ( har läst någonstans att det är vanligt m fukt o hetta o kroppen vid borrelia..) och fantastiskt nog har jag mått väldigt bra den senaste tiden!!
Ta hand om dig och njut av hälsan!
hälsningar Lina P

Anonym sa...

HEJ!
Detta är en helt ny "värld" för mig. Har under en lång tid mått dåligt, men ej lyckats få ngn diagnos. Har börjat läsa mkt på nätet, och hamnade här på din sida. Om jag nu själv skulle få ställa diagnos på mig skulle jag säga solklar borelia!! mina symptom ser precis ut som dina! har nu bestämt mig för att skicka lite prover till tyskland. Har bara en liten fråga till dig.. jag har nämnligen också fått tinnitus och sus i öronen den senaste tiden. Är detta ngt du också lidit av?? och stämmer det in i symptombilden??
med vänliga hälsningar
Moa Sundberg