torsdag 4 september 2008

Så mycket bättre igen!

Nu mår jag så mycket bättre igen, det vände bara några dagar efter att jag börjat med medicinerna. Jag kan ju finte svära på att det var därför, kanske hade det vänt ändå, men det får jag aldrig vet nu i vilket fall som helst så det är ju ingen ide att diskutera det. Det kändes som att antibiotikan gjorde sitt iallafall, fick lite reaktioner som jag tolkade som herxheimerreaktioner de första dagarna. Fast de var inte på långa vägar lika starka och tydliga som de reaktioner jag fick när jag började min behandling för ett drygt år sedan.

Denna vecka har vi besök från Sverige av två kompisar till mig. Det är otroligt roligt, känns så bra att ha lyckats ta upp ett socialt liv igen. Jag blev så nervös förra veckan när jag var dålig, hade varit så tråkigt om jag bara skulle må dåligt när de var här.. Men nu mår jag ju bättre igen och vi har haft två jättetrevliga dagar, gått på stan och solat och badat i Zürichsjön. Ikväll ska vi till ett stort vattenland här utanför stan och i morgon kväll ska vi gå på konsert. Livet kan vara så härligt när man får må ok. Oron för bakslaget jag fick och hur det ska gå i framtiden lyckas jag skjuta åt sidan rätt bra igen just nu. Det går ju inte att komma ifrån att jag inte är frisk, men det går att leva riktigt bra när det finns mediciner som fungerar och hopp!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Emma!
Vad skönt att det vände för dig igen!!
Har ungefär lika lång sjukdoms-historia som du. Och har även som du fått behandling i Tyskland. Är nu helt färdigbehandlad sedan ngn månad, och går , precis som du, runt med den här rädslan att det skall komma tillbaka. Hur länge skall du behandla med antibiotika nu?? Endast en kort kur? eller blir det ngn sorts av långtidsbehandling?? Är bara nyfiken, ifall att även jag skulle falla tillbaka ( vilket jag dock INTE hoppas..) Kör du även med kinesisk behandling nu?
Sköt om dig!
Eva

emma sa...

Hej Eva, vet ej hur länge jag kommer fortsätta, ska till Augsburg för att diskutera det 30 sept. Fram tills dess fortsätter jag, alltså blir det minst 4 veckor... Jag går inte på kinesisk behandling just nu, men planerar att börja igen snart, det har hjälpt mig mycket och jag tror mycket på det, även om det varit antibiotikan som gett de ordentliga skjutsarna frammåt.. Kinesisk medicin är en väldigt långsam process...men jag tror att man kan få ihållande förbättring på det sättet. Vilken behandling har du fått i Tyskland? Var? Hur har du reagerat på behandlingen?