onsdag 18 juni 2008

Något att glädjas åt!

Jag kan inte tänka mig att någon som sett trailern till filmen "Under our skin" (den finns till höger här på bloggen) kunnat undgå att bli berörd av tjejen med tydliga fysiska symptom av borrelia (bland annat ansiktsförlamning) som berättar att en läkare sagt till henne att: "det finns ingen medicin för sådana som du, du är en attraktiv tjej och uppenbarligen känner du att du inte får tillräckligt med uppmärksamhet."

Jag blev extremt glad nu av att se hur hon ser ut idag när hon är med i detta nyhetsinslag. Det är nästan så att man inte ser att det är samma tjej som i filmen. Nog ett av de tydligaste exempel på hur mycket bättre man kan bli av behandling som jag har sett. Älsklingen tycker att jag är ett mycket tydligt exempel också, liksom flera andra i min närhet :) Men för alla andra som inte levt med mig när det var som värst är det förstås inte lika lätt att se skillnaden eftersom jag aldrig haft så tydligt fysiska symptom som hon.

Jag önskade många gånger att det verkligen skulle synas tydligt på mig hur fruktansvärt dåligt jag mådde. Man får inte tänka så, men det har hänt allt för många gånger att jag tänkt tankar som "om jag vaknar och inte kan gå så kommer jag åtminstonde hamna på sjukhus och få hjälp." Därför är det skrämmande och känns overkligt nu när jag är medveten att inte ens sådana fall får riktig hjälp. Jag kan inte förstå hur verkligheten kan vara sån som den är.
Men det är viktigt att försöka hitta hopp och ljusglimtar, tyvärr är det lätt att säga men svårt att ens orka ta till sig för dem som är akut sjuka, Först när man är lite starkare kan man börja känna glädje igen men att kunna det då, även om man har lång väg kvar är nog en förutsättning för att ta sig tillbaka efter en svår sjukdom.

Jag blev själaglad av att se tjejen från "Under our skin" idag....och det är jag väldigt glad för!

2 kommentarer:

Carina sa...

Jo, jag blev också mycket glad när jag fick se tjejen, som nu uppenbarligen mådde mycket bättre efter att ha fått rätt behandling för sin borrelia!

Carina sa...

Varken "placeboeffekt" eller någon "antiinflammatorisk" effekt (något som våra "experter" gärna vill hävda), skulle ha haft en så god effekt på Mandys tidigare, mycket synliga, och svåra borreliasymptom! Man undrar faktiskt ibland vad våra svenska "borreliaexperter" egentligen vill med oss svenska (speciellt långvarigt) borreliadrabbade? Vill dom få fler av oss att hamna i rullstol fullständigt i onödan??