fredag 30 januari 2009

Hummm....

Med all respekt för din sjukdom så vill jag ändå säga att detta hokus-pokus som alternativmedicinare, från Säffle eller Tibet..., använder sig av inte har nån bevisad effekt rent vetenskapligt. Du kastar bara bort dina pengar!
Och varför är det nästan bara kvinnor som går till dessa?

Det här var en kommentar jag inte hade väntat mig på mitt förra inlägg. Jag antar att skribenten av någon underlig anledning bara var ute efter att reta upp mig. Och det lyckades tydligen för jag läste kommentaren med en blandning av irritation och förvåning över människans inskränkthet.
Det finns en hel hoper "borreliaexperter" som använder termen "vetenskapligt bevisat" i tid och otid utan någon som helst ödmjukhet inför hur lite vi människor faktiskt vet. Jag behöver väl inte rada upp alla fantasifulla diagnoser, behandlingar och ickebehandlingar "vetenskapligt bevisad" skolmedicin har givit mig under åren men jag kan lova att det gjort mig mindre tvärsäker på mycket här i värden..
Men jag får väl försöka låta bli att reta upp mig. Allt för många som lider av borrelia vet redan att det är både svårt och energikrävande att försöka argumentera med personer som är alltför fast i så snäva tankesätt.
Man kastar bara bort sin energi...

3 kommentarer:

minna sa...

Undrar om det var en man som skrivit det där och har en lite svag kvinnosyn...Hmmm.
Är vi kvinnor mer lättluarde eller?
Vi kanske vågar mer??
Antingen har man väl bestämt sej för att vara sjuk eller så har personen ifråga inte varit det. Egentligen synd att bry sej men det finns tyvärr många sådana som tycker på det viset. De kan ev inte sätta sig in i vår situation.

Himla bra inlägg annars Emma, Kram

emma sa...

haha, ja den där sista raden om kvinnor tyckte jag var så dum att jag inte ens orkade bry mig om att kommentera den... visste inte riktigt om jag skulle skratta eller gråta när jag såg kommentaren.. kunde inte låta bli att lägga upp den på bloggen och kommentera så den får nu vara kvar och fungera som avskräckande exempel på (enligt mig) korkade kommentarer... men det är egentligen inget jag tycker hör hemma på min blogg så dyker det upp liknande inlägg i framtiden kommer jag fundera på att ta bort dem.. Det känns inte som att jag behöver lägga min energi till att reta mig på och försöka bemöta sådant..

Kerstin sa...

Hej, Emma!

Jag tycker du resonerer helt rätt. Att inte använda energi till att reta upp sig på människor som inte vet något om denna sjukdom är helt rätt.