onsdag 17 december 2008

Lite intressant läsning

Det var ett tag sen jag skrev, jag är inne i en period då jag inte har lust och ork till att göra det, men jag mår peppar peppar riktigt skapligt, och livet flyter på rätt bra igen nu. Jag får kanske ett litet ryck och berättar lite mer om vad som händer och sker snart igen men tills dess kommer här en mycket intressant artikel som jag just fick skickad till mig. Är det inte konstigt att veterinärerna är så mycket mer kunniga och framåt när det gäller fästingburna sjukdomar än läkarna, och tar de senare inte åt sig av de förras kunskap? Som det ser ut idag har man mycket större chans att få behandling för dessa vanliga sjukdomar om man är en hund...

6 kommentarer:

sanna sa...

hej vilken intressant blogg!
har dock inte läst klart hela, hittade precis hit.

det är så att jag fick neuroborrelia, om det nu kallas så, altså mitt ansikte blev förlamat och vi gjorde en lumbalpunktion som visade på borrelia.
jag fick doxyferm i 10 dagar. därefter fick jag en svår öroninflammation, först kåvepenin som inte hjälpt, sen amimox som hjälpte.

detta var för 3 månader sen.
jag trodde jag fått en stroke, var glad att det var borrelia.

men nu,2 månader senare så har jag börjat få en massa ångest, spänningshuvudvärk etc. en kille på nätet tror att jag har kvar min borrelia, att den med största sannolikhet inte togs bort av de anibotia som jag fick.

MÅSTE man verkligen skaffa hjälå i ett anna land? det är ju förjävligt!!!!

jag ska ringa till hon som gjorde lumblapunktionen på mig och fråga om man kan ta ett nytt prov, bör jag både ta i ryggmärgen och ett blodprov???

hoppas du orkar svar, kram sanna.

sanna sa...

jag har inte sett nån fästing så det är oklart hur länge jag haft sjukdomen, ska tilläggas.

Anonym sa...

Sanna, din borrelia behöver en mycket längre behandling. Läs gärna på borreliaföreningens hemsida hur det ligger till med vård för borrelia i Sverige. Eller rättare sagt bristen på. När du kontaktar den läkare som behandlat dig, kräv att få en mycket lång kur med Doxyferm 400 mg/dag, så att du åtminstone kan stoppa upp de värsta symtomen. Efter det behöver du antagligen intravenös behandling, be att få det. Det är meningslöst att göra nya prover, borreliatester i Sverige är inte tillförlitliga. Man kan på ett sätt ändå säga att du hade tur, när lumbalpunktionen visade positivt. Då fick du veta att det är borrelia du har. Och det krävs en mycket längre behandling med tetracyklinpreparat och säkert intravenös behandling. Kåvepenin hjälper inte mot en spridd borrelia. Och tyvärr är det så att det är synnerligen svårt att få hjälp i Sverige. Men gå in på hemsidan borrelia- och TBE-föreningen i Sverige och läs mer. Och framförallt; kräv behandling nu!! Varmt lycka till!
/Mimmi

sanna sa...

tack så mycket för ditt svar!!!

jag ska ringa i morgon! kram

emma sa...

Hej Sanna, jag kan bara instämma i det Mimmi skrivit! Låt dem inte förstöra ditt liv med sin okunnighet utan ta tag i detta själv nu! Ju längre du väntar desto värre blir det antagligen!Det är bara du som känner hur du mår!
Kram Emma

Anonym sa...

Hej Emma!
Hur mår du nu? Gör du fortfarande uppehåll med antibiotika-behandlingen? Förstår om du inte orkar svara, ibland måste man bara ta total paus från denna sjukdom.
sköt om dig, hoppas allt ät bra!
hälsn Anki